Faq

  • Taken gerechtsdeurwaarder

    De tussenkomsten van de gerechtsdeurwaarder kunnen onderverdeeld worden in twee grote groepen: de buitengerechtelijke en de gerechtelijke tussenkomsten.


    Bij zijn tussenkomsten is het steeds de taak van de gerechtsdeurwaarder om u de noodzakelijke informatie te geven over de wijze waarop u in rechte kan handelen en om een antwoord te geven op uw vragen over zijn tussenkomst. Of u zelf beroep op hem doet of het voorwerp van zijn tussenkomst bent, maakt geen verschil uit.


    1. Buitengerechtelijke tussenkomsten

    De opdrachten die de gerechtsdeurwaarder kan afhandelen buiten een gerechtelijke procedure zijn de buitengerechtelijke tussenkomsten.


    a. Minnelijke invordering van schulden

    Voor elke niet betaalde schuld kunt u beroep doen op een gerechtsdeurwaarder. 

    Hij zal dan proberen om de schuld te innen via een regeling in der minne. Hiervoor zal hij een aanmaning (schriftelijke ingebrekestelling) sturen naar de schuldenaar waarin hij de schuldenaar uitnodigt om binnen een bepaalde termijn zijn schuld te betalen. Als de schuldenaar hier niet op ingaat, kan hij gedagvaard worden voor een rechter.


    b. Vaststelling

    U kunt aan de gerechtsdeurwaarder vragen om een proces-verbaal van vaststelling op te maken. Hierbij beschrijft hij een bestaande en soms maar tijdelijke situatie. Hij kan dus alleen vaststellen wat hij zintuiglijk en op dat ogenblik kan waarnemen. Hij komt niet tussen als deskundige en kan dus geen advies of oordeel geven. Hij moet streven naar complete objectiviteit en mag zich nooit lenen tot eender welke vorm van onderzoek.

    De beschrijving die de gerechtsdeurwaarder maakt, kan gelden als bewijs in een bestaande of toekomstige procedure, als bewijs voor de verzekering of als bewijs voor later omdat dringende uit te voeren maatregelen ervoor zullen zorgen dat de bestaande situatie nadien niet meer waarneembaar zal zijn.

    Ook de rechter kan de gerechtsdeurwaarder vragen om een proces-verbaal van vaststelling op te maken.


    2. Gerechtelijke Tussenkomsten

    De opdrachten die de gerechtsdeurwaarder moet afhandelen in een gerechtelijke procedure zijn de gerechtelijke tussenkomsten. Op een verzoek voor een gerechtelijke tussenkomst moet de deurwaarder altijd ingaan. Hij mag dit echter wel laten afhangen van een voorafgaande betaling van een provisie.


    a. Betekening

    Soms moet de gerechtsdeurwaarder een akte betekenen. Hij zal dan op officiële wijze een betrokken persoon op de hoogte brengen door hem een geschrift te bezorgen.


    b. Uitvoering van een beslissing

    Als iemand veroordeeld werd door een rechter en zich niet vrijwillig schikt naar die uitspraak, dan kan de gerechtsdeurwaarder de veroordeelde verplichten om de wil van de rechter te eerbiedigen. Dit is de tenuitvoerlegging. Dit kan enkel gebeuren wanneer de titel uitvoerbaar verklaard werd.

    Vb. :

    - een uitvoerbaar verklaard vonnis of een uitvoerbaar verklaard arrest van de rechter

    - een authentieke notariële akte


    Ook de fiscale administratie kan haar eigen uitvoerbare titel maken (dwangschrift). De gerechtsdeurwaarder vervult dan zijn maatschappelijke rol als invorderaar van fiscale schulden. 


    Een rechterlijke uitspraak kan ook op iets anders slaan dan alleen de betaling van een geldsom. Zo kan de veroordeling een verplichting opleggen om iets wel of niet te doen. Als die partij de verplichting niet respecteert of uitvoert, dan zal de gerechtsdeurwaarder die daartoe opdracht kreeg, dat in haar plaats doen. Bijgevolg zullen ook de extra kosten die hieraan verbonden zijn, zoals deze voor de noodzakelijke tussenkomst van derden, ten laste zijn van de veroordeelde partij.


    De verplichting voor de gerechtsdeurwaarder om de uitspraken van de rechtbanken uit te voeren, zoals in voorgaand voorbeeld wordt geschetst, kunt u niet alleen terugvinden in de wet, maar staat ook altijd uitdrukkelijk vermeld onderaan de rechterlijke uitspraak in wat het formulier van tenuitvoerlegging wordt genoemd en dat begint met: ‘Lasten en bevelen dat alle daartoe gevorderde gerechtsdeurwaarder dit arrest, dit vonnis, deze beschikking, dit bevel of deze akte ten uitvoer zullen leggen.'


    Uit het vervolg van deze formule blijkt bovendien dat de procureurs-generaal en de procureurs des Konings toezicht zullen houden en ervoor moeten zorgen dat de gerechtsdeurwaarder alle nodige bijstand kan krijgen om de uitvoering effectief te doen plaatsvinden.


    De tenuitvoerlegging kan ook een reële executie inhouden. Dit wil zeggen dat de gerechtsdeurwaarder de veroordeling rechtstreeks uitvoert.

    Vb. 

    - de gerechtsdeurwaarder kan krakers laten uitdrijven


    De gerechtsdeurwaarder kan beslag leggen op roerende of onroerende goederen. Dit beslag kan bewarend of uitvoerend zijn.


    Bij een bewarend beslag moet wat door de gerechtsdeurwaarder werd opgeschreven in zijn beslagexploot worden bewaard. Zo een beslag blijft drie jaar geldig. Alleen bij een uitvoerend beslag en als er niet volledig wordt voldaan mag de gerechtsdeurwaarder de opgeschreven goederen ophalen en openbaar verkopen. De opbrengst van deze verkoop zal hij nadien volgens wettelijke regels verdelen onder de schuldeisers.


    Ook een beslag onder derden is mogelijk. Hierbij wordt iemand die u iets moet betalen of geven, verplicht om het deel dat niet door de wet wordt beschermd aan de gerechtsdeurwaarder af te geven. Ook deze opbrengst zal volgens de wettelijke regels worden verdeeld onder uw schuldeisers.

    In overleg met de opdrachtgever moet de gerechtsdeurwaarder erop toezien dat de meest aangewezen procedure gebruikt wordt. Hierbij houdt de gerechtsdeurwaarder rekening met de omvang en de samenstelling van het vermogen van de veroordeelde persoon.


    Ondanks de beslagprocedure zal de gerechtsdeurwaarder al het mogelijke doen om toch tot een minnelijke schikking te komen (afbetalingsplan, termijnen). Pas wanneer dit op niets uitloopt, zal hij de procedure definitief moeten afhandelen. Dit kan leiden tot de verkoop van een onroerend goed (door tussenkomst van de notaris) of van roerende goederen.



  • Wat kost de tussenkomst van een gerechtsdeurwaarder

    De kostprijs voor de tussenkomst van de gerechtsdeurwaarder is de officiële vergoeding voor het geleverde werk. De gerechtsdeurwaarder wordt immers niet betaald door de Belgische Staat, want hij oefent zijn beroep uit als zelfstandige. Bovenop deze kostprijs kunnen nog verschillende indirecte belastingen (registratierechten, recht op geschriften, griffierechten, etc...) geheven worden. Die worden gebruikt om de werking van justitie te verbeteren. Dat verklaart waarom de totale kost voor de tussenkomst van een gerechtsdeurwaarder vaak hoger is dan wat hem toekomt als persoonlijke vergoeding.


    Als u een gerechtsdeurwaarder vraagt om tussen te komen, zal u meestal ook de kosten moeten dragen (zoals hiervoor reeds aangehaald kan hij vooraf een provisie vragen). De gerechtsdeurwaarder zal wel alles in het werk stellen om ook die voorgeschoten kosten nadien terug te vorderen bij de schuldenaar. Alleen als hij u een afzonderlijke en persoonlijke dienst verleent, die niet kadert in zijn verplichte gerechtelijke opdracht, zal de kost daarvan geheel voor uzelf blijven.


    Om de kosten van een procedure zoveel mogelijk te beperken is het aangeraden om, als er beroep wordt gedaan op de tussenkomst van een gerechtsdeurwaarder, in eerste instantie het geschil via minnelijke weg op te lossen. Als nadien blijkt dat die poging op niets uitdraait, dan kan de zaak nog steeds voor de rechtbank worden gebracht.

    Een regeling van het geschil via een minnelijke weg levert zowel voor de schuldeiser als voor de schuldenaar mooie besparingen op.

    Tarieven 2020




  • Kan de gerechtsdeurwaarder kosten voor de debiteur aanrekenen in het kader van de minnelijke invordering ?

    Eerst en vooral dient hier nagegaan te worden welke hoedanigheid de schuldenaar heeft. Indien deze een economische activiteit uitoefent of een rechtspersoon is, is er niets dat de schuldeiser belet om de kosten van de gerechtsdeurwaarder te verhalen op zijn schuldenaar.


    Is de schuldenaar een consument - indien het dus over een privéschuld gaat - wordt de minnelijke invordering geregeld door de wet van 20 december 2002. Deze wet legt een heel aantal regels vast waaraan de minnelijke invorderaar (in casu de gerechtsdeurwaarder) zich moet houden. Eén van de regels is dat hij de kosten niet ten laste van de consument mag leggen, tenzij dit werd voorzien in de onderliggende overeenkomst tussen de schuldeiser en schuldenaar. Indien uw schuldeiser bijvoorbeeld een onderneming is, dient u hiertoe de algemene voorwaarden na te kijken. Is het een overheidsorgaan, kan u de relevante wet/besluit/reglement hierop nakijken.

  • Hoe kan ik betalen

    1. u kan aan ons loket in cash betalen tot 3000 euro (= het totaal van de som van alle contante betalingen in uw dossier)

    2. u kan via bancontact betalen (dus geen kredietkaarten zoals VISA of MASTERCARD

    3. u kan overschrijving op één van onze derdenrekeningen 

    • BNP PARIBAS FORTIS BE59 2800 2008 7626
    • ING  BE29 6304 0709 0164
    • BELFIUS BE04 0688 9873 4531


  • Afbetalingsplan aanvragen

    Wenst u voor uw dossier een afbetalingsplan aan te vragen, vul dan dit formulier in en voeg zoveel mogelijk bewijsstukken toe.

  • Wat is het CBB, kan ik de gegevens in het CBB raadplegen ?

    Het CBB is een elektronische database, die in werking is sinds 29 januari 2011. De Nationale Kamer werd bij wet aangeduid als de verantwoordelijke instelling, gecontroleerd door een Beheers- en Toezichtscomité en waarin verschillende gebruikers- en belangengroepen zijn vertegenwoordigd.


    De toegang tot het CBB is wettelijk geregeld.


    De inhoud van deze database bestaat - zoals de titel aangeeft - uit de berichten van beslag, delegatie, overdracht, collectieve schuldenregeling en protest. Concreet houdt dit in dat elk bevel tot betalen, beslag, delegatie, etcetera in het CBB wordt geregistreerd (voor zover het dateert van na de inwerkingtreding van het CBB). Deze gecentraliseerde verzameling van gegevens is een dankbaar instrument voor de gebruikers om zich een beeld te kunnen vormen van de solvabiliteit van een bepaalde schuldenaar. Het spreekt voor zich dat wanneer een beslag wordt gelicht of een collectieve schuldenregeling wordt afgesloten, de betreffende berichten in het CBB opnieuw worden verwijderd.


    De voordelen van het CBB zijn meervoudig. In de eerste plaats geeft het schuldeisers (in de praktijk hun gerechtsdeurwaarders) de mogelijkheid om na te gaan of het wel nuttig is om een beslag of andere uitvoeringsmaatregel te nemen – bijvoorbeeld in het geval dat er al een beslag werd gelegd of als de schuldenaar zich in een procedure van collectieve schuldenregeling bevindt. Dit vergroot de efficiëntie van de taak van de gerechtsdeurwaarder en drukt de kosten van de uitvoering (die ten laste van de schuldenaar vallen). Vandaar dat de gerechtsdeurwaarder dan ook verplicht is om het CBB te raadplegen vooraleer hij tot beslag of evenredige verdeling overgaat.


    Daarnaast is het CBB ook een belangrijk beleidsinstrument: het laat immers toe betere statistieken te verzamelen over de betaalachterstanden, zodat de overheid haar armoedebeleid gerichter kan uitwerken.


    Het is als privépersoon of bedrijf in principe niet mogelijk het CBB te consulteren, behoudens wat betreft uw eigen gegevens, dit ingevolge het recht op toegang en verbetering van uw persoonsgegevens in het kader van de privacywetgeving.


    Wanneer een persoon zijn gegevens in het Centraal Bestand van berichten (CBB) wil controleren, dient hij/zij hiertoe een officiële aanvraag bij de NKGB in te dienen, die vervolgens aan de Veiligheidsconsulent wordt overgemaakt.


    Dit verzoek kan aan de NKGB bezorgd worden per brief/fax/e-mail (zie onderaan).


    Dit document moet gedateerd zijn en ondertekend zijn door de persoon in kwestie. Daarnaast moet uit de aanvraag duidelijk blijken dat hij het recht wil uitoefenen om toegang te hebben tot het register m.b.t. de gegevens die hem betreffen. Bij de aanvraag dient ook een recto/verso-kopie van de identiteitskaart te worden toegevoegd. Tenslotte heeft de NKGB natuurlijk de volledige contactgegevens nodig om u het resultaat toe te sturen.


    Wanneer de NKGB dergelijke aanvraag ontvangt, beschikt ze wettelijk over een termijn van 45 dagen om te antwoorden.

    NATIONALE KAMER VAN GERECHTSDEURWAARDERS

    Henri Jasparlaan 93

    1060 Brussel

    België

    T 02 538 00 92

    F 02 539 41 11

    info@nkgb-cnhb.be

  • De voorlopige tenuitvoerlegging van een titel

    Wanneer uw tegenpartij door de rechter veroordeeld wordt, beschikt u over een titel op basis waarvan de gerechtsdeurwaarder een gedwongen uitvoering kan bewerkstelligen. Maar tegen een vonnis kan (doorgaans) nog beroep worden ingesteld. Vroeger werd hiervan al te vaak gebruikgemaakt enkel en alleen om de uitvoerbaarheid van een vonnis te schorsen en zo nog wat uitstel van betaling te bekomen. Vóór de potpourriwetgeving schorste een hoger beroep immers de mogelijkheid tot gedwongen uitvoering van het vonnis, behalve als de wet of de rechter uitdrukkelijk anders voorschreven.


    De eerste potpourriwet wil tegemoetkomen aan dit ‘misbruik’ van hoger beroep: het recht op voorlopige tenuitvoerlegging werd de regel, schorsing van de uitvoerbaarheid de uitzondering (art. 1397 Gerechtelijk Wetboek). De achterliggende bedoeling is minder beroepsprocedures te hebben en zo de gerechtelijke achterstand terug te dringen.

    Hier vindt u een gedetailleerd overzicht.

  • Wie is de syndicus van een gerechtelijk arrondissement ?

    NAMEN

      MORE Guy T: 081/420.200 F: 081/420.201

      Chaussée de Louvain 410  

      5004 BOUGE
           syndic@arrondissementnamur.be


    OOST-VLAANDEREN

      DUMORTIER Patrick T: 053/78.60.73

      Merestraat 131 F: 053/78.97.78

      9300 AALST syndicus@ovlgdw.be

    VERVIERS-EUPEN

      SCHMITZ Joffrey T: 087/77.11.28

      Avenue de Spa 43 F: 087/77.46.86

      4800 VERVIERS joffreyschmitz@yahoo.fr

    WAALS BRABANT

      VLEUGELS Jean T: 02/385.43.97

      Chaussée Bara 68A F: 02/385.44.03

      1420 BRAINE L’ALLEUD vleugels.j.syndic@skynet.be

    WEST-VLAANDEREN

      VER EECKE Dieter T: 050/37.37.37

      Koningin Astridlaan 29/ 5 F: 050/31.31.86

      8200 SINT-MICHIELS syndicus.gdw.wvl@outlook.com

    ANTWERPEN

      VERGAUWEN Martine T: 03/232.84.58

      Drukkerijstraat 14 F: 03/232.98.62

      2000 ANTWERPEN syndicus@gdwantw.com

    BRUSSEL

      VAN EESBEECK Marc T: 02/523.12.45

      KIein Eilandstraat 9 F: 02 502.12.45

      1070 ANDERLECHT directiedirection@arrobru.net

    HENEGOUWEN

      BERTRAND Luc T: 078/05.04.05

      Chaussée De Châtelet 121 F: 071/32.74.50

      6060 CHARLEROI-GILLY syndic@hdjhainaut.be

    LEUVEN

      FONTEYNE Pierre T: 016/56.44.76

      Leuvensestraat 52/1 F: 016/56.80.94

      3200 AARSCHOT pierre@fonteyne-gdw.be

    LIMBURG

      DIAS Dieter T: 012/37.37.37

      Henisstraat 25 F: 012/39.21.61

      3700 TONGEREN syndicus@limburggdw.be

    LUIK

      BONTEMPS Bernard T: 04/267.09.00

      Rue du Parc 9 F: 04/254.21.92

      4020 LIÈGE syndic@chliege.be

    LUXEMBURG

      MIGNON Marcel T: 061/61.10.60

      L’Aliénau 22 F: 061/61.23.11

      6800 RECOGNE m.minon@hdjIux.be


  • Waar kan ik contact opnemen met de ombudsdienst

    Dit kan via deze pagina.

  • Wat is een protestbericht? Hoe kan ik de protestberichten raadplegen? Hoe kan ik een protestbericht laten schrappen?

    Een protestakte is een door de gerechtsdeurwaarder opgestelde akte waarin wordt vastgesteld dat een betalingspapier (wisselbrief) niet werd betaald. De publiciteit van deze protestakte wordt verzekerd via een bericht van protest. Aangezien de wanbetaling van een wisselbrief kan aantonen dat een bedrijf het financieel moeilijk heeft, zijn de protestberichten vrij consulteerbaar.


    Deze berichten van protest werden tot 30 augustus 2013 overgemaakt aan de Nationale Bank van België. In het kader van het CBB besloot de wetgever de protesten ook in die database op te nemen. Het CBB is immers bij uitstek dé databank voor informatie inzake de mogelijke solvabiliteit van een persoon. Een bericht van protest dient binnen de 3 dagen ingediend te worden in het CBB, en zal de dag nadien terug te vinden zijn in het overzicht van protesten op naam van een bepaalde onderneming.


    Om een bericht van protest te laten schrappen, is in eerste instantie natuurlijk de betaling vereist. Vervolgens moet de schuldenaar zélf de gerechtsdeurwaarder contacteren die de protestakte heeft opgemaakt. Mits het bewijs dat de schuld betaald werd en mits betaling van de kosten verbonden aan de schrapping van het bericht (10,50€ + 21% BTW, te indexeren), is de gerechtsdeurwaarder gehouden over te gaan tot de schrapping van het bericht. De betrokkene kan hiervan een factuur vragen aan de gerechtsdeurwaarder, waarop hij in voorkomend geval de BTW kan recupereren.


    De wet voorziet dat ondernemingen de de gegevens inzake de protesten op handelspapier “in bulk” ontvangen om deze commercieel aan te bieden. Tot nu toe zijn de noodzakelijke uitvoeringsbesluiten echter niet gepubliceerd waardoor deze gegevensafname nog niet mogelijk is.

Share by: